Strona: Szkolenie: Redagowanie aktów administracyjnych i korespondencji urzędowej w postępowaniu administracyjnym / Politechnika Rzeszowska

Szkolenie: Redagowanie aktów administracyjnych i korespondencji urzędowej w postępowaniu administracyjnym

2023-06-05

W ramach realizowanego przez Politechnikę Rzeszowską projektu POWR Doskonałość Dydaktyczna Uczelnia oferta nr W1, MEiN/2022/DIR/1980 w dn. 02.06.2023 r. odbyło się szkolenie przygotowane przez Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER w zakresie redagowanie aktów administracyjnych i korespondencji urzędowej w postępowaniu administracyjnym.

Zakres szkolenia obejmował:

1. Jakość języka urzędowego a konsekwencje prawne:

a) podstawy prawne stosowania poprawnego języka urzędowego - które > ustawy nakładają na administrację publiczną obowiązek posługiwania się poprawnym językiem?

b) język urzędowy a prawidłowość decyzji administracyjnych - czy rzeczywiście język ma znaczenie? - orzecznictwo sądów.

2. Gdzie tkwi problem? Czynniki kształtujące język urzędowy współczesnej administracji publicznej:

a) błędy w korespondencji urzędowej - które z powszechnie używanych form uznawane są za nieprawidłowe?

  • pleonazmy, tautologie - tylko i wyłącznie, potencjalne możliwości itp.
  • błędy składniowe, kalki - z wyjątkiem, czy za wyjątkiem?
  • odmiana nazwisk i nazw miejscowości,
  • błędy stylistyczne - czy i kiedy dopuszczalny jest styl potoczny?
  • błędy ortograficzne - nadużywanie wielkiej litery,
  • skróty i skrótowce, nazwy aktów prawnych - DzU czy Dz U.?
  • błędy interpunkcyjne - znaczeniotwórcza rola przecinka.

3. Nowe tendencje w języku urzędowym i metody poprawy jego jakości:

a) sposoby bezpiecznego upraszczania przekazu - kilka prostych i skutecznych metod, dzięki którym pisma urzędowe stają się czytelne dla każdego adresata;

b) zasady redagowania pism urzędowych, w tym decyzji administracyjnych - jak pisać, żeby osiągnąć zamierzony cel i pozostawić dobre wrażenie, czyli jak życzliwie i uprzejmie wyrazić nawet bardzo stanowcze stanowisko czy negatywną decyzję.

4. Wskazówki techniczne, które sprawią, że nasza korespondencja będzie wzorem dla innych:

a) struktura i niezbędne elementy pisma urzędowego - czy podpis musi być czytelny?

b) zabiegi redakcyjne poprawiające estetykę pism;

c) etykieta językowa w wypowiedziach o charakterze oficjalnym;

d) formy zwracania się do adresata w komunikacji urzędowej;

e) korespondencja reprezentacyjna, kurtuazyjna - co nadal jest w dobrym tonie, a co jest już anachronizmem?

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję